Waarom jouw emotioneel welzijn zo belangrijk is dit jaar

Emotioneel welzijn

De afgelopen jaren zijn we steeds meer stil gaan staan bij het emotioneel welzijn van onszelf en onze dierbaren, maar wat betekent het precies en waarom is het belangrijk voor 2022?

Jouw emotioneel welzijn beïnvloedt hoe je denkt, wat je voelt en hoe je je gedraagt in het dagelijks leven. Het beïnvloedt ook jouw vermogen om met stress om te gaan en uitdagingen te overwinnen, relaties op te bouwen en jezelf bij elkaar te rapen in moeilijke situaties. Emotioneel welzijn betekent niet, dat je altijd gelukkig en vrij van negatieve gedachten en emoties bent, maar dat je de juiste vaardigheden ontwikkelt om te kunnen omgaan met tegenslagen.
Hier zijn enkele van de redenen om eens wat extra aandacht te geven aan jouw emotionele welzijn:

Jouw humeur

Of je het nu leuk vindt of niet, stress is een onvermijdelijk onderdeel van het leven. Vaak als je je overweldigd of emotioneel uitgeput voelt, kun je merken dat je stemming slechter wordt. Neem af en toe de tijd om bewust aan je emotionele welzijn te werken. Dit kan een positieve invloed hebben op je humeur. Je kunt dit op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door meer tijd door te brengen met vrienden of familie, door mindfulness of meditatieoefeningen te doen of door bewust te luisteren naar jouw favoriete muziek. Bewust werken aan jouw humeur hoeft niet te betekenen dat je grote veranderingen moet maken, het zijn vaak de kleinere dingen die net het verschil maken.

Lichamelijk welzijn

Een van de grootste voordelen van het zorgen voor je emotionele welzijn is de positieve impact die het kan hebben op je lichamelijk welzijn. Tijd doorbrengen met dierbaren of tijd nemen voor jezelf kan je fysiek een minder gespannen gevoel geven, terwijl een ruzie of een stressvolle situatie je lichamelijk gespannen kan maken. Het verband tussen emotioneel en fysiek welzijn is tweerichtingsverkeer, waarbij het een regelmatig het ander beïnvloedt. Wanneer we ons emotioneel sterk voelen, voelen we on vaak energieker en wanneer we de tijd nemen om te bewegen, voelen we vaak een positieve invloed op onze stemming, doordat ons lichaam endorfines aanmaakt.

Zelfvertrouwen en eigenwaarde

Wanneer we ons overweldigd of emotioneel uitgeput voelen, kan ons zelfvertrouwen en zelfrespect een deuk oplopen. Dit kan ervoor zorgen dat we onszelf en de wereld om ons heen kritischer bekijken, en dat we ons minder in staat voelen met moeilijke situaties om te gaan. Probeer je, wanneer deze negatieve gevoelens opkomen en je te streng voor jezelf bent, eens te bedenken wat je tegen een vriend zou zeggen in een vergelijkbare situatie. Wees je bewuster van de dingen waar je goed in bent en wees wat milder voor jezelf. We geven vaak veel beter advies aan anderen dan aan onszelf.

Veerkracht

Door te werken aan jouw emotionele balans, leer je omgaan met druk en ontwikkel je vaardigheden die je nodig hebt om de impact van stress op jouw leven te verminderen. Veerkracht is niet alleen het vermogen om te herstellen van moeilijke omstandigheden, maar ook je vermogen om je op een constructieve manier aan te passen aan uitdagende situaties. Als je denkt dat je aan je emotionele veerkracht moet werken, denk dan eens na over de situaties die je stress bezorgen of je overweldigd laten voelen, en deel ze op kleinere stukjes. Soms staan we teveel toe dat gevoelens van stress of verlies van controle het rationeel denken in de weg staan.

Productiviteit en focus

Wanneer je goed voor jouw emotionele welzijn zorgt, kun je vaak beter je emoties onder controle houden, waardoor je waarschijnlijk productiever en meer gefocust kunt zijn. Wees je bewust van de stappen die je moet zetten om ervoor te zorgen dat je klaar bent voor de komende dag, bijvoorbeeld door te zorgen voor een goede nachtrust en in het moment leven in plaats van je zorgen te maken over het verleden of de toekomst.

Empathie en mededogen

Werk eerst aan jezelf zodat je meer te geven hebt aan anderen. Wanneer je jouw eigen emoties beter begrijpt en in bedwang kunt houden, wordt het makkelijker om een sterke band met anderen op te bouwen en meer empathie en compassie te tonen. Je bent ook in een betere positie om je gevoelens op een productieve manier te uiten en gezonde relatiegrenzen te creëren, of dat nu met een partner of familielid, vrienden of zelfs collega’s is.

Al met al genoeg reden dus om te gaan kijken naar jou emotionele balans en hoe je die kunt verbeteren, zodat jij vol goede moed, energie en motivatie kunt starten aan dit nieuwe jaar.

Wil je eens inventariseren welke emoties voor jou het meeste aandacht nodig hebben? Kijk dan eens naar onze Bach bloesem wijzer.

Bach bloesem wijzer »

©Teksten gebruikt met toestemming van The Bach Centre (www.bachcentre.com). Bach bloesems worden toegepast volgens de methode van dr. Bach.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?